Gå till innehåll
Svenska Bågskytteförbundet
Svenska Bågskytteförbundet

Övriga grenar

Jakt

Denna rond skjuts på tavlor föreställande många av våra svenska djur som t.ex. rådjur, kronhjort, björn, varg, räv, orre och fåglar av olika slag. Här gäller det att bedöma avståndet till och träffa djuret. Du har 3 pilar på dig. Du har 3 minuter på dig för att träffa med någon av dina 3 pilar. Poängen sätts efter vilken pil du skjutit och var i djuret pilen träffat, det finns två poängzoner i varje figur, centrumring och kroppskontur. Märk därför dina pilar med ringar minst 3 mm breda. Avstånden varierar förstås med åldersklasserna men i princip är 5 meter kortaste avståndet och 60 meter det längsta. Antalet figurer på en jakttävling är normalt 30.

En bild

Action archery

Här nedan beskrivs fyra olika tävlingsregler för Action archery.

Last Team Standing
• Mål med matchen: Det gäller att träffa alla från motståndarlaget. Laget som inte har några spelare kvar på planen har förlorat.
• Regler: Om en spelare blir träffad, ska denna lämna planen direkt. Varje lag väljer en spelare, som får röra sig fritt på planen. Blir denna spelare träffad, ska spelaren direkt lämna planen och samtidigt välja en ny spelare från sitt lag som får röra sig fritt på planen. Om en spelare inte lämnar planen direkt när denne blir träffad, kan domaren döma ut den träffade spelare samt ytterligare en till från laget att lämna planen.
Om en spelare tar en pil i luften av en motståndare, får laget ta in en av sina utslagna spelare igen på planen. Det lag som först träffat alla motståndare eller har flest
spelare på planen när tiden gått ut, vinner matchen.
• Tid: Matchen varar i max 5 minuter men slutar före om ett lag har fått alla sina spelare utslagna. I finalen kan matchtiden förlängas om lagen har lika många spelare på planen, när tiden gått ut. I så fall fortsätter spelet till en av lagen mister en spelare, varpå det andra laget har vunnit.
• Starten: Pilarna ligger utspridda i mittenzonen. Spelarna startar vid mittenzonen. Spelarna får ta max tre pilar var, när matchen börjar. Spelarnas bågar ligger på båglinjen på lagets planhalva.

Running Archery
• Mål med matchen: Det gäller att skjuta ut så många ringar som möjligt från måltavlan.
• Regler: Om en spelare blir träffad går han av planen vid sidan med bågen höjd och tar sig tillbaka till sitt eget mål, vilar 10 sekunder och hoppar sen in i spelet igen. Träffar räknas på allt förutom skor och huvud. Kan man fånga en pil i luften med handen får man göra det. Laget med flest utskjutna ringar vinner matchen.
• Matchtid 5-7 minuter.
• Starten: Pilarna ligger utspridda i mittenzonen. Spelarna startar vid mittenzonen.
Spelarna får ta max tre pilar var, när matchen börjar. Spelarnas bågar ligger på
båglinjen på lagets planhalva. 

Conquer the Base
• Målet med matchen: ett lag ska försöka placera så många flaggor som möjligt i motståndarens bas.
• Matchen: Tre flaggor ligger i mittzonen. Det gäller för lagen att transportera flaggorna ned till motståndarens bas.
• Regler: Det är bara en flagga i spel åt gången; med detta menas att när en flagga blivit tagen från sin startplats i mittenzonen så är det den som är i spel fram tills den placeras i någon av lagens bas.
Blir en spelare träffad, ska denna direkt springa till sitt lags upplivningszon, innan spelaren kan vara med igen. Om spelaren har en pil och/eller flaggan i handen, när den blir träffad, ska pilen och flaggan direkt läggas ner på marken för att sedan springa till sin upplivningszon. Den träffade spelaren får inte ge pilarna eller flaggan till en medspelare. Domaren kan döma att ytterligare en medspelare ska springa till upplivningszonen om detta sker. Om flaggan träffas när en spelare håller i den, räknas det som träff på spelaren. Om en spelare sätter en ny flagga i spel innan den
första är placerad i någon av lagens baser, räknas detta som träff på spelaren som måste lägga tillbaka flaggan på sin plats i mittzonen och sedan springa till sin upplivningszon.
Alla spelare får röra sig fritt på planen. Flaggan får inte kastas mellan spelarna, men man får överlämna flaggan från en spelare till en annan. Flaggan är placerad i motståndarens bas när spelaren med flaggan står med båda fötterna och flaggan liggandes på marken inom basen. När en flagga placerats i basen kan den inte flyttas därifrån. En spelare får inte stå i vägen för en motståndare.
• Matchens start: Spelarna startar i respektive bas med bågar och tre pilar var.
• Tid: Matchen är max 5 minuter i inledande spel.
• Matchen vinns av det lag som lyckats placera flest flaggor i motståndarens bas. Om
tiden tar slut och de två lagen har placerat varsin flagga i motståndarens bas, avslutas matchen oavgjord. Om tiden tar slut ut i en final och båda lagen har varsin flagga i motståndarens bas, vinner det lag som håller i den sista flagga. Finalen är max 5 minuter.

VIP
• Mål: Få flest poäng.
• Matchen: Varje lag utser en spelare till VIP, resten av laget är vanliga spelare. VIP-spelaren får röra sig fritt på planen och ska bära en annan färg på tröjan än sina
medspelare. De övriga spelarna får bara röra sig på sin planhalva. Alla spelarna får 1 poäng/träff på motståndaren.
Blir en spelare träffad ska spelaren direkt springa till sin upplivningszon, därefter får spelaren vara med igen. Om den träffade spelaren har pilar i handen, ska pilarna direkt läggas ner på marken innan spelaren springer till upplivningszonen. Den träffade spelaren får inte överlämna sina pilar till en medspelare. Domaren kan döma
att ytterligare en medspelare ska springa till upplivningszonen om detta sker.
VIP-spelaren kan efter 1 minuts speltid avgöra matchen genom att springa in och ställa sig i motståndarlagets bas. Om detta sker får VIP-spelarens lag 2 poäng. En spelare får inte försöka stå i vägen för en VIP-spelare att ställa sig i basen. När en
spelare blir träffad, ska spelaren sträcka upp sin båge i luften för att markera att denne är träffad.
• Matchstarten: Pilarna ligger utspridda i mittenzonen. Spelarna startar vid mittenzonen och får ta max 3 pilar var när matchen börjar. Spelarnas bågar ligger på båglinjen vid lagets planhalva.
• Poäng: Laget får 1 poäng/träffad motståndare. Laget får 1 poäng om en spelare tar en motståndares pil i luften. Laget får 2 poäng när en VIP-spelare avslutar en match.
• Tid: Matchen varar i max 5 minuter. Finaler är i utgångspunkt 5 minuter, men om det står lika när tiden gått ut, spelar lagen vidare tills det ena laget vinner en poäng och därmed matchen.

Ski archery

Sponsorer